måndag 30 april 2018

Dubbelmarinerad kycklingfilé - serveras kall

Igår hade vi en konstutställning i huset där jag har min ateljé. På lördagkvällen hängde vi tavlor och åt den här kycklingen som blev uppskattad. Jag gjorde en potatissallad med sparris och sockerärtor samt serverade en blandad sallad till det. Som sås mixade jag en kruka basilika med turkisk yoghurt och lite honung, örtsalt och peppar.

Utställningen blev fantastisk! Många besökare och en hel del tavlor fick nya hem till glädje för både köparen och konstnären som känner ännu mer lust att uttrycka sig unikt och skapa nya alster.

Dubbelmarinerad kyckling

1 kg kycklingfilé
Marinad 1:1 dl naturell rapsolja
2 msk äppelcidervinäger
2 msk soja
2 msk senap
2 rivna vitlöksklyftor

Marinad 2:3 klyftor riven eller pressad vitlök
1/2-1 dl olivolja
1/2 pressad citron
2 msk honung
1/2 dl sweet chilisås
1 knippa finhackad persilja
hackad färsk el torkad rosmarin
ev 1/2 msk färsk riven ingefära
salt
svartpeppar
Smaka - den ska vara god att äta som dressing. 

Gör så här:
Blanda ihop allt till marinad 1, lägg i kycklingen och låt det marinera några timmar eller över natten. Jag brukar lägga det i en plastpåse.
Ta upp kycklingen och torka av den lite. Bryn den i en stekpanna med lite olja eller smör tills den fått fin färg runt om. Lägg kycklingen i en ugnsform, strö ev på rosmarin och sätt in det i ugnen på 150 grader tills de når en innertemperatur på 70-72 grader. Ta ut kycklingen och låt den svalna något.
Blanda ihop allt till marinad 2 och lägg ner de färdigstekta kycklingfileérna. Låt de marinera minst några timmar men gärna över natten.
Skiva upp kycklingen i 1 cm tjocka skivor, lägg upp på ett fat, ringla över marinaden och garnera med lite färska örter och ev grönsaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...