måndag 17 augusti 2015

Släpp taget-meditation


Meditation för att släppa taget och vara i medveten kontakt med din essens


Börja med att ta flera långa, djupa andetag ända ner i magen. In genom näsan och ut genom näsan med stängd mun.

Slappna av i hela kroppen med början nere i fötterna och benen. Låt avslappningen sprida sig uppåt i kroppen...höfterna och ryggen. Ta djupa andetag och slappna av mer och mer för varje utandning.
Slappna av i skuldrorna...axlarna...armarna och händerna.
Tag djupa andetag.
Slappna av i nacken...hårbotten...öronen...ögonen...käkarna och tungan. Hela skallen får vila.
Andas djupt och lugnt.
Slappna av i halsen...bröstkorgen och magen. Låt andning mer och mer sköta sig själv.
Rikta ett tack till din kropp för att den omsluter din själ.

Föreställ dig nu en lägereld. En lägereld som består av ljus och kärlek. Du känner dig trygg vid din lägereld. 

Känn efter om något stör dig. Kanske har du en smärta eller tankar som snurrar. Tänk dig att du lägger det i en säck som du ger till elden. Elden av ljus och kärlek.

Tacka dig själv för att du släpper taget.

Fokusera nu på en punkt en bit ovanför naveln och ända in mot ryggraden. Tillåt energin som finns här att utvidga sig och sprida sig utan att styra den. Allt sker i sin takt. Kanske ser du en färg eller upplever ett frö som gror och växer för att sprida sig i kroppen. 

Sitt i stillhet och tacksamhet en stund.

Ta några djupa andetag och vakna till.

Du kan göra meditationen varje dag eller så ofta du vill. När du vant dig så räcker några minuter för att landa och fokusera. 

Gör det gärna till en daglig vana under en månad för att verkligen känna förändringen. 

Ha det gott!





Tärna folkhögskola


Åh, en sån underbar vecka jag har haft på Tärna folkhögskola! Så stilla, rofylld och mysig skola med fokus på hälsa och IT.



Tärna folkhögskola

Jag var på skrivarkurs vilket var väldigt givande. Härlig och inspirerande kursledare, Ann Eberstein, gelstaltterapeut. Vi fick utforska vår inre kritiker, göra korta och längre skrivövningar, diskutera, lyssna mm. 

Jag insåg att även om de korta övningarna kan kännas helt hopplösa och hjärnan låser sig och ut kommer... ingenting!...så är det nåt som kickas igång och när jag sen låg på gräset under den vackra Ornäsbjörken så kom orden. Plötsligt kom en hel dikt. Och senare ett par till.
Jag som skugga, Stefan, Anna och Ann. Alla med An i namnet ;)

Vi var 16 deltagare i alla åldrar från hela landet och en från Holland. Samtidigt pågick foto, yoga, stress och måbrakurser. Det var väl runt 80 pers som åt av den goda maten och njöt av bad och promenader på fritiden. En oförglömlig vecka som gav nya insikter, vänner och intryck!


Glutenfri broccolipaj

Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök.  Det blev även lit...