torsdag 22 oktober 2015

Gräddig soppa med grönkål, morot och hokifilé

Jag hade egentligen inte nå'n aning om vad jag skulle laga idag men jag hade kokat grönkål tidigare idag och vill använda den.
Det fanns ett paket fryst hoki som låg på upptining. Jag kollade in i kylen och kände för morötter och purjolök. Grädde lockade också.

Så jag grovrev morötterna, skar purjon i skivor och fräste dem nästan mjuka i lite smör. Kryddade med salt, peppar och franska örter. På med lite grädde, den kokta grönkålen, ärtor och lite av kokspadet. Det fick koka ca 5-10 min. Skar under tiden fisken i tärningar och la ner i soppan. Lät den sjuda i ca 5 min. Smakade av med paprikapulver och rosépeppar samt lite mer salt. Toppade med persilja - klart!

Jaha, så en soppa blev det! En riktigt god dessutom!


Ungefär så här för 4 portioner

400 g hokifilé eller annan fisk
en klick smör eller olja
2 stora morötter
ca 10 cm purjolök
kokt grönkål
1 dl frysta ärtor
1-2 dl grönkålsspad
1-2 dl grädde eller kokosmjölk
franska örter
salt
svartpeppar
rosépeppar
paprikapulver
persilja




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...