söndag 8 april 2012

Healing Art - läkande målning

Ibland glömmer vi det viktigaste, det mest uppenbara, det som ligger oss så nära att vi inte ens ser det! Jag skrev om det som hjälper mig och fick ej med det som verkligen varit livgivande de senaste 6 åren; att MÅLA!

Jag målar både då jag mår som bäst och då kroppen inte längre vill vara med. När allt känns botten och tårarna inte fått nog med utlopp.

Ofta övergår sorg och smärta i glädjetårar eller skratt. Båda är ju förlösande!

Men det här sker aldrig då jag försöker prestera. Aldrig då jag bestämt mig för att måla ex vis ett hus eller blomma. Jo, visst kan jag bli stolt och nöjd då jag lyckats efterlikna ett objekt men aldrig samma underbara glädje som spritter i kroppen och förmodligen bidrar till läkning.

Så det bästa sättet att måla på (för mig) är att helt enkelt ta papper/duk, färger, penslar/svamp och känna in vilken färg jag vill börja med och helt enkelt fylla duken med den färgen. När det är klart låter jag det torka en stund och bara betraktar. Och andas. Så en ny färg eller kanske mer av samma. Om och om igen. utan att veta vad det ska bli. Låta färgerna spegla mig i stunden.

Ibland är målarstunden kort - andra gånger lång. Ibland föreställer det något väldigt tydligt - andra gånger är det upp till betraktaren (jag eller andra). Ibland fyller jag i det jag ser - andra gånger inte. Ibland visar jag målningen - andra gånger bränner jag upp den.

Det kanske låter brutalt men det är otroligt befriande nå'n gång i bland att tillåta sig att verkligen släppa taget.

Allt som kommer ut är en spegling av det som pågår inom mig. Det innehåller allt; både svart och vitt, glädje och sorg, ljus och mörker, demoner och änglar... För det är ju så det är! Jag har allt inom mig oavsett om jag vill se det eller inte. När jag vågar se på det så blir det inte lika skrämmande. Då menar jag inte bara det som vi anser negativt utan även det ljusa. För vi är minst lika rädda för det som är "bra" som det "dåliga".

Hur som helst så hamnar jag ofta i ett tomrum då jag målat en stund och verkligen tillåtit alla känslor och färger att vara som de är och där de är. Ett tomrum som bara ÄR! Tomrummet är litet och stort på samma gång. Det är inte fyllt av en massa känslor utan det ÄR! Att vara i det är för mig att läkas inifrån. Att vara i kontakt med själen. Ett utmärkt läge att andas i. Att hitta det som alltid ÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...