måndag 14 maj 2012

Kontakt med själen

Ofta hör vi "Finn din själ" "Få kontakt med din själ" "Din själ längtar efter dig"...

Vi letar själen utanför oss själva. Vi använder en massa olika tekniker som t ex meditation, vägledning, böcker... För vi tror att själen är nå't vi inte har. Vi kanske känner oss själlösa.

Så här upplever jag det; själen finns alltid och min själ har en kropp just nu. När jag landar i mig själv så vet jag att jag inte behöver söka utanför mig själv. Min själ är jag. Den försvinner inte. Jag kan känna trygghet i mig själv. Andas och veta att själen finns. Oavsett om jag arbetar, sjunger, leker, springer, gråter, äter... Den finns alltid.

Sen kan jag välja att vara mer eller mindre medveten om den.

Ofta springer vi ifrån själen. När vi egentligen bara behöver vara medveten om den. Då kan t ex meditation vara till stor hjälp.

Jag brukar göra en övning som kan ta allt ifrån 10 sekunder till 1 timme. Den funkar som en snabbkur då man lärt sig den. När du är centrerad så har du kontakt med dig själ-v.

Grundläggande övning:

Stå, sitt eller ligg bekvämt. Slut gärna ögonen. Andas djupa andetag, gärna genom näsan.

Bli medveten om hela din kropp från tårna till hjässan. Andas hela tiden djupa andetag och låt andetagen bli lugnare och lugnare.

Sätt en hand på magen strax ovanför naveln. Tänk dig en punkt mitt inne i dig, mellan ryggen och handen.

Fortsätt att andas lugnt. Säg till dig själv (tyst eller högt) JAG ÄR, JAG ÄR, JAG ÄR. Så många gånger du vill.

Tillåt dig att bara vara en stund.

Sen vaknar du till genom att ta djupare andetag och röra på kroppen.


I am 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...