torsdag 3 maj 2012

Lyssna på Din kropp!

Oavsett vilken diet eller kost man följer så gäller det att lyssna till sin egen kropp.

Vilken mat passar dig?
  • kall/varm/ljummen
  • kokt/rå/wokad
  • kött/fisk/fågel/vegetarisk
  • mjölkprodukter
  • sädesslag osv.
Jag har läst på om ayurveda, kinesisk medicin och blodgruppskost. På flera sätt sammanfaller de även med LID (Lyme Inflammation Diet) som jag äter nu. Jag bör framför allt inte äta kall/rå mat, kalla drycker, kött, torr mat, nattskuggeväxter och vete.

Det visste jag ju redan innan, men jag har inte lyssnat på de signalerna alla gånger, utan tagit en enklare väg. Kanske just för att det varit enklare - trodde jag. Förut kände jag mig fånig och krånglig ifall jag skulle be om en rumstempererad dryck i affären eller på macken. Idag är det självklart och jag får höra att jag är långt ifrån ensam med mitt önskemål.

Kött ville jag inte ha då jag var liten. Jag tuggade och tuggade tills det blev en liten, torr och trådig boll i munnen. Usch! Så jag fick ägg som ersättning ibland. Tyvärr hårdkokta, så de blev lika torra och tråkiga. Tänk om jag hade vetat att man kan löskoka ägg!

Potatis vill jag bara ha på sommaren då den är färsk. Sen bildas visst mer solanin i den och även kolhydraterna blir fler - har jag läst nånstans men hittar inte var... Jag mår inte bra av lagrad potatis i alla fall. Och nu kommer jag verkligen att hålla mig borta från den.

Vete har jag ju flera gånger, av terapeuter, fått höra att det inte är bra för mig. MEn har jag lyssnat? Njaäe, kanske nån vecka eller två men sen varit tillbaka igen. Jag har inte ätit många mackor per dag men den totala mängden av "fel" kost har inte direkt gynnat mig.

Kall mat är fördärv! Jag kan bli förkyld av att äta en sallad och dricker jag dessutom kall dryck till så är förkylningen ett faktum! På sommaren fungerar det bättre. Det har jag vetat sen jag var barn.

Men det här gäller ju mig. Vad gäller för dig? Lyssnar du på din kropps signaler?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...