tisdag 18 december 2012

Så lätt att döma

Jag sitter sällan vid datorn när jag är här i värmen i Los Cristianos. Kanske en stund morgon och kväll.

Livet blir annorlunda då man förändrar så här mycket i livet. Men nu är det vardag även på denna soliga ö. Somnar tidigare och går sällan ut och äter. Stranden lockar inte lika mycket även om jag ligger där ett tag var och varannan dag. Ibland länge!

Häromdagen blev jag uppmärksammad på hur lätt och fort vi dömer andra. Jag låg - som oftast - vid handikappstranden. En man kom och la sin väska intill kvinnorna som låg närmast mig. Han gick mot vattnet. En av kvinnorna sa:

"Tänk om det är en bomb! Ser du så han hela tiden ser sig över axeln!"

Jag sa att jag trodde nog att han bara litade på oss och därför ställt väskan här. Men jag såg hur han faktiskt kollade över axeln - hela tiden - även då han kom ner till vattnet. Då han kom upp igen så började han prata med oss och berättade att han bara kunde ha huvudet vridet åt höger. Han hade en neurologisk sjukdom: dystoni, som ca 5000 pers i sverige har. Tänk så mycket ovanligt det finns!

Det är ju ofta som vi ser människor som beter sig annorlunda och det är så lätt att tro saker. I det här fallet kändes det så bra att få reda på lite fakta och dessutom ge honom info om Vintersol där han kanske kan få hjälp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...