tisdag 16 april 2013

Funktionshinder

Den här vintern på Teneriffa har jag lärt mig mycket. Bl a att funktionshindrad inte betyder förhindrad att leva el vara glad. Jag tror att vi alla mer eller mindre är funktionshindrade. Fast på olika sätt. Fysiskt, psykiskt, sensoriskt, emotionellt...

Vi är alla människor och ibland är inte miljön anpassad efter oss. Då är vi förhindrade.

Det finns en otrolig uppfinningsrikedom inom oss då vi väl behöver. Många lösningar på problem.

Det låter kanske illa men jag hoppas att jag aldrig mer ska se på någon i rullstol med en blick som säger: "stackars dig". Det är verkligen inte så man vill bli sedd i det läget - medkänsla är annat ;) Jag har känt det då jag åkt elscooter/moppe ibland som jag lånat.

Svårt att förklara. Bör upplevas.

Och att alltid fråga innan jag tar tag i en rullstol för att ge skjuts uppför en backe. Annars kan det hända att personen som ej är beredd faller ur.

Och en massa annat som jag återkommer till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...