måndag 21 oktober 2013

Spenatpaj med råris

Det här pajskalet hittade jag i Janesh Vaidyas bok Maten är min medicin. När jag gjorde den så kändes det som onödigt jobb. "Varför helt enkelt inte äta råriset till en spenatsås...?" Tänkte jag. Men oj så god den blev! En ny, intressant upplevelse att äta paj med botten av råris!

Råris-pajskal 6 port
Ugn 200 grader.

Koka 2,5 dl råris enligt förpackningen. Låt kallna. Perfekt om du har råris klart i kylen, då tar du ca 4-5 dl kokt råris.

2 lätt uppvispade ägg
Krydda med salt och ev svartpeppar

Blanda och bred ut i en smord pajform. 

Förgrädda i ca 15 min. 200 grader.

Så långt är receptet ur boken. Under tiden den gräddade så gjorde jag fyllningen;

Jag stekte en stor lök och ca 10 champinjoner som jag kryddade med salt, gurkmeja och timjan. Samt pressad vitlöksklyfta. Tillsatte ca 200 g frusen spenat. 
Vispade ihop 2 ägg med ca 3/4 dl mandelmjölk (funkar med ko/soya el dyl), kryddade med örtsalt. 

Tog ut det förgräddade pajskalet och lade fyllningen i det samt hällde på äggsmeten. Ovanpå fördelade jag lite chèvre.

In i ugnen igen ca 30 min el tills äggstanningen har stelnat lagom mycket.

Bild kommer...kamerastrul!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...