söndag 7 december 2014

Bredbart smör till smörgåsen

Här på Teneriffa så finns inget smör som är bredbart direkt då man tar det ur kylen. Margariner finns men det vill jag inte ha. Så idag gjorde jag äntligen eget smör till mackorna för jag vänjer mig inte vid att ha enbart olivolja under pålägget.

Jag har undvikit mjölkprotein men jag upplever ingen skillnad i kroppen. Kanske är det för att jag så sällan använder mjölkprodukter förutom smöret som jag nu återinfört i kosten.

Så här gjorde jag:

BREDBART SMÖR

250 gram smör
1 dl olivolja eller annan bra olja
1/4 dl kallt vatten
Lite salt om du har osaltat smör - det hade jag

Låt smöret bli rumstempererat. Vispa ihop smör och olja. Tillsätt lite vatten i taget och vispa samman. Smaka av med salt.

Om du inte gillar smaken av olivolja så testa med kallpressad rapsolja istället.



Alldeles lagom mjuk konsistens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...