söndag 11 oktober 2015

Morotskaka med cashewfrosting - utan vitt socker, gluten och mjölk

Idag har jag bakat en nyttig morotskaka utan vitt socker, gluten och mjölk.
Än så länge är den för varm så vi får vänta med att smaka... Men jag lovar att cashewfrostingen smakar gudomligt! 
Om du vill kan du blötlägga nötterna ett par timmar i ljummet vatten+lite salt så blir de lättare för kroppen att smälta. Dessutom blir de krämigare när du mixar dem.

Nu ska jag ut en sväng i det vackra höstvädret. Sen väntar förberedelser inför Vedic Artkursen som jag har på Tärna folkhögskola nästa helg. Det ska bli spännande!



Morotskaka
Botten
150-200 g urkärnade dadlar 
150 g fint rivna morötter
3 ägg
1 dl mandelmjöl 
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
Lite smör eller kokosolja till formen
Riven kokos
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj bakformen med kokosolja och strö med riven kokos. Riv morötterna fint. Mixa dadlarna med äggen, tillsätt morötterna och övriga ingredienser. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20 min. 

Caschewfrosting
2 dl cashewnötter gärna osaltade
1 päron 
4 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver
lite pressad citron
1-2 msk honung

Mixa nötter en stund och tillsätt allt annat. Fortsätt att mixa så att det blir krämigt. Låt kakan svalna innan du brer över frostingen. Strö över hackade nötter, rivet citronskal el annat gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...