torsdag 25 april 2013

Svårt att svälja piller?

Tidigare hade jag svårt att svälja piller. Trodde att de inte fick plats i svalget och att de skulle hamna fel eller fastna. Succesivt har jag vant mig och ibland använt yogurt/fil eller juice/nyponsoppa så att det ska glida ner lättare.

Sen kom jag på att om jag jämför storleken på ett piller och en tugga mat så finns det ju ingen anledning att ett litet piller inte ska få plats. Numera kan jag ta flera piller åt gången - även kapslar. Jag tar dem oftast med vatten om de inte är sträva.

Jag har även stoppat in pillren i munnen och tuggat (inte på pillren utan bara gjort en tuggrörelse) så att kroppen ska tro att det kommer mat och tänkt att nu ska jag svälja en tugga mat. Då släppte rädslan för piller så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...