tisdag 27 mars 2012

Blomkålssoppa med blandsvamp

Nu är det snart lunchdags och än så länge har jag inte fått receptboken men jag tar från listan så får vi se hur det blir:) Jag brukar sällan laga efter recept men däremot ta inspiration. Enligt den här kosten bör grönsakerna ätas råa eller wokade, vilket jag kommer att göra för det mesta, men ibland blir det en soppa, som idag;

Blomkålssoppa med blandsvamp

2 port

½ gul lök
1 vitlök solo el 2 klyftor vanlig
½ blomkålshuvud
½ dl torkad svamp (jag tog karl johan, trattkantarell, sandsopp)
½ burk kokosmjölk
l vatten
havssalt
färsk rosmarin

Fräs löken i kokosolja eller ghee, tillsätt allt annat och låt koka tills blomkålen är mjuk. Mixa soppan slät. Smaka av.

Den kokar just nu så vi får se om jag tillsätter nå't i efterhand.

Den blev tjock men supergod! Lite riven morot till eller på smakade fint:) Nästa gång låter jag nog moroten koka med.

Jag älskar soppor men visst är det gott med en macka til... Nåja, det är ju bara en vecka i Fas ETT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...