lördag 31 mars 2012

Övning i att släppa obalanser/sjukdom

Första dagen med kokboken:) Plättarna med morot och mandel blev supergoda! Jag grovrev moroten men nästa gång testar jag finrivna. Tillsatte ett ägg extra också.
Jag börjar känna mig lite piggare, kanske kosten?! Långt ifrån pigg men varje steg på + sidan är bra:)

Jag blev igår påmind om vikten av att peppa sig själv och tro på det man gör. Att inte fastna i sjukdomsfällan och bli offer för den. Det är kanske så att vi själva tillåter oss att fasta - om än omedvetet.
När man är fast i fällan eller t om ligger på rygg med "sjukdomen" sittande ovanpå så att man inte tror sig kunna leva längre. Inte tror att man kan göra nå't åt sin situation...

Då kan man resa sig. Jo, jag vet att det låter tufft! Jag har varit där och jag vet att det är tungt. Men det går;)

Den här övningen kan du prova att göra, om du vill. Kanske fungerar den för dig också;)

ÖVNING

Läs igenom övningen noggrant innan du börjar. Om du vill kan du ha någon som läser den.

Lägg dig eller sätt dig bekvämt.
Tag 3 djupa andetag genom näsan ända ner i magen. Släpp ut luften med en suck.
Känn efter hur kroppen känns. Låt den slappna av.
Bli medveten om vilka känslor som dyker upp. Tillåt dem finnas.
Se vilka tankar som finns där. Låt dem finnas utan att fastna i dem.
Tänk dig nu att din sjukdom/obalans är som en stor sten/stenblock som hotar att trycka ner dig. Endera ovanifrån eller framifrån. Känn efter hur tung den är.
Tillåt den komma närmare så att du verkligen upplever tyngden. (Genom att tillåta den så kan du få kontakt med den)


Du har nu möjligheten att göra något! Bestäm dig för att resa dig upp i tanken (men ligg/sitt kvar). Tänk dig att du sätter händerna mot stenen och känn att NU är det din tur att bestämma över din kropp! Säg till dig själv "Jag väljer att resa mig upp och ta tag i min hälsa!" (Eller en annan mening som passar dig bättre.)
Se hur stenen krymper för varje gång du säger det.
Känn samtidigt att du knuffar iväg stenen.
Se hur den försvinner och känn hur lätt det blir i din kropp. Ta många djupa andetag...
Känn hur du fylls med ny energi. Vakna till och öppna ögonen.
Andas djupa andetag många gånger per dag - syre är viktigt.

Ev behöver du göra övningen flera gånger ifall du kommer i samma situation igen.

Jag har gjort öveningen under flera år och upplever att det blir lättare för varje gång. Den kan även göras för emotionella/mentala tillstånd. Och eg så hänger ju allting ihop. Jag ser det som om det börjar med en vibb som blir en känsla som blir en tanke som sen blir fysisk. Oavsett om det är en neg eller positiv vibb;)

Så ju fler positiva vibbar vi kommer i kontakt med desto bättre mår vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...