söndag 26 februari 2017

Vernissage Galleri 67, Stockholm

Art by 
Anette Vester

Vernissage 4 mars kl 11-18

Galleriet är öppet och jag finns på plats 3-9 mars kl 11-18 

GALLERI 67
Västerlånggatan 67, Gamla stan, Stockholm

www.avision.life
av@avision.life

Välkommen!

fredag 10 februari 2017

Ät enligt din blodgrupp - A, 0, B eller AB

Tidigare har jag skrivit en del om att äta enligt blodgrupp. Jag går efter Dr D'Adamos råd och är nöjd. Jag har blodgrupp A vilket betyder att min matsmältning är svag och jag bör undvika kött från djur på 4 ben och hellre ska äta kyckling eller kalkon men helst vegetariskt. Undvika fett. Undvika komjölksprodukter förutom yoghurt medan get/får går bra i måttlig mängd. Tomater, bananer, potatis och paprika undviker jag också. Men vad äter du då, frågar många.

Kalkon, torsk, lax, linser, morötter, broccoli, fänkål, vitlök, palsternacka, grönt the, kaffe, olivolja, ägg, blåbär, körsbär, ananas, citron, råg, ris, havre mm är alla välgörande. Sen finns en lång lista med neutrala livsmedel.

Jag har en app som jag älskar: "Blood type diet - Eat right 4 your type" där man kan se vad alla 4 blodgrupperna mår bäst av och kan läsa mer om varför.

Just nu vill jag också länka till den här sidan där du kan få inköpslistor för varje grupp så att du alltid har bra mat hemma :) Jag har slarvat under en period och ville uppdatera mig då jag hittade denna fenomenala lista.

http://www.4yourtype.com/diet-tools/

- 20 kg är en bonus var inte heller fel. Framförallt är det ändå hälsan jag tänker på och det hänger så klart ihop med vikten som allt annat hänger ihop. När jag var barn/tonåring så var jag smal som en sticka och ville inte äta kött men mamma visste ju inget annat så det blev kött flera gånger i veckan i alla fall. Jag antar att alla mina öroninflammationer hade med mjölken att göra. Det var ju så man åt. Kött och potatis, mjölk, pannkakor osv. Nu är jag glad att jag vet bättre.

Grunden är att äta så många välgörande som möjligt och undvika så många jag kan och äta resten neutrala. Det finns alltså listor med grönt=välgörande, gult=neutralt och rött=undvik.

Glutenfri broccolipaj

Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök.  Det blev även lit...