tisdag 29 oktober 2013

Blodgrupp noll

Blodgrupp 0

Följande rekommenderar Dr D'Adamo. (Min översättning)

Förutom att träna och äta mat som är rätt för din blodgrupp, här är några få strategier för 0:

Utveckla tydliga planer för dina mål. För år, månader, veckor och dagar. Undvik impulsivitet.

Gör livsstilsförändringar gradvis, snarare än att tackla allt på en gång.

Ät alla måltider, även snacks, sittande vid ett bord.

Tugga långsamt och lägg ner besticken mellan tuggorna.

Undvik att göra stora beslut eller spendera pengar när du är stressad.

Gör någonting fysiskt när du känner dig orolig.

Avsätt 30-40 min till konditionsträning minst 4 gånger per vecka.

När du blir sugen på alkohol/tobak/socker, gör någonting fysiskt.




lördag 26 oktober 2013

torsdag 24 oktober 2013

Blodgrupp A - lite om den ;)

Jag hade tänkt att jag skulle sammanfatta lite om blodgrupperna. Men jag inser att det är för stort och jag har för dåligt tålamod... Just nu i alla fall. Jag vill ju verkligen att det ska bli rätt och inget svammel från mig.

Det finns bra info på www.dadamo.com som är på engelska. Dr D'Adamo har flera bestsellers.

Jag använder det som en vägledning och utesluter de födoämnen som är sämst för mig som är A.

T ex kött, skaldjur och komjölksprodukter. Äter mer av de välgörande t ex lax, spenat, getost, många frukter och grönsaker, råg och havre. Sedan finns det ett stort antal som är neutrala.

Så här skriver Dr D'Adamo:
A har en naturligt hög nivå av stresshormnonet cortisol och producerar mer under stress. Cortisol utsöndras i 24-timmars schema. Starkast på morgonen mellan 6 och 8 och minskar sedan under dagen. Extra stress kan skapa t ex; avbruten sömn, hjärndimma, förtjockat blod, muskelförlust och fetma. I extrema fall kan stress ge mer allvarliga symtom som t ex; hypothyroidism, insulinresistens och tvångssyndrom. För att hjälpa till att balansera cortisolnivåerna rekommenderar Dr D'Adamo begränsning av socker, koffein och alkohol. Hoppa ej över måltider, speciellt inte frukost. Ät mindre och oftare. Det hjälper till att balansera blodsockernivåerna. Han påpekar också att följande faktorer kan öka cortisolnivåerna och mental utmattning. Så om du är A så försök att minska på de tillfällen då du utsätter dig för:

Folksamlingar
Höga ljud
Negativa känslor
Rökning
Starka dofter och parfymer
För mycket socker och stärkelserik mat
Överarbete
Våldsamma filmer och TV scener
Sömnbrist

Utöver att träna, hantera stress och äta rätt så finns det några nycklar till ett hälsosamt liv enligt Dr D'Adamo:

Odla din kreativitet och uttryck dig!
Följ dina dagliga rutiner
Gå till sängs senast kl 23.00, sov minst 8 timmar/natt. Ligg inte och dröna i sängen utan ta dig upp när du vaknar och kom igång med dagen!
Ta minst två 20 minuters pauser under arbetsdagarna. Stretcha, ta en promenad, djupandas eller meditera.
Hoppa inte över måltider! 
Ät mer protein i början av dagen, mindre i slutet.
Ät inte när du är orolig eller stressad.
Ät mindre men fler måltider.
Gör 30-45 min avkopplande övningar, minst tre gånger per vecka.
Boka in regelbundna kontroller av hjärta och cancer.
Tugga alltid maten grundligt för att öka matsmältningen. Låg produktion av saltsyra gör matsmältningen svår.



måndag 21 oktober 2013

Spenatpaj med råris

Det här pajskalet hittade jag i Janesh Vaidyas bok Maten är min medicin. När jag gjorde den så kändes det som onödigt jobb. "Varför helt enkelt inte äta råriset till en spenatsås...?" Tänkte jag. Men oj så god den blev! En ny, intressant upplevelse att äta paj med botten av råris!

Råris-pajskal 6 port
Ugn 200 grader.

Koka 2,5 dl råris enligt förpackningen. Låt kallna. Perfekt om du har råris klart i kylen, då tar du ca 4-5 dl kokt råris.

2 lätt uppvispade ägg
Krydda med salt och ev svartpeppar

Blanda och bred ut i en smord pajform. 

Förgrädda i ca 15 min. 200 grader.

Så långt är receptet ur boken. Under tiden den gräddade så gjorde jag fyllningen;

Jag stekte en stor lök och ca 10 champinjoner som jag kryddade med salt, gurkmeja och timjan. Samt pressad vitlöksklyfta. Tillsatte ca 200 g frusen spenat. 
Vispade ihop 2 ägg med ca 3/4 dl mandelmjölk (funkar med ko/soya el dyl), kryddade med örtsalt. 

Tog ut det förgräddade pajskalet och lade fyllningen i det samt hällde på äggsmeten. Ovanpå fördelade jag lite chèvre.

In i ugnen igen ca 30 min el tills äggstanningen har stelnat lagom mycket.

Bild kommer...kamerastrul!




Stress eller inte?

Igår sa min skotska granne, som är bofast på ön, "Work and work, all the time". Och senare på kvällen sa någon att det gäller att hitta vanliga rutiner även när man bor här.

Jag har tänkt en del på det idag.

När man åker på semester till ett varmt land så vill man, ofta, inget hellre än att koppla av och kanske ligga på stranden eller göra andra semestriga (kul ord) saker. Och så var det nästan hela förra vintern då jag var här på Teneriffa. Jag ville ta vara på all sol och värme som bara gick.

I år är jag mer avslappnad och kan gärna vara hemma halva eller hela dagen. Pyssla på med lite av varje och sitta i solen ibland. Värmen finns ju hela vintern. Skönt! 

Däremot undrar jag över skotskans kommentar. Jag tänker att vi verkligen har val men ofta glömmer bort det. Det är också upp till oss vad vi kallar jobb. Hur vi säger till oss själva. För visst är det skillnad. Känn på de här:

"Jobb och jobb hela tiden"
"Jag är glad över mitt jobb"
"Jag har så mycket tid"
"Jag gör vad jag vill på min lediga tid"
"Jag är så stressad" 

Osv...

Vi har val. Även när något trist händer så menar jag att vi kan välja hur vi ser på det. Inte lätt alla gånger och det är viktigt att alla känslor får plats. Jag försöker hå ner i mitt centrum i kroppen och stanna till. Ofta hittar jag ett nytt sätt att se på situationen. 

Nu ska jag testa pajen som just kom ur ugnen! Återkommer med resultat. 

Grön sallad med tonfisk och korianderdressing

Som vanligt så blandade jag det jag är sugen på:

Salladsblad
Avokado
Gurka
Kokt råris
Tonfisk 
Hackad gul lök


Korianderdressing 

Olivolja
Hackad koriander
Pressad vitlök
Salt 
Ev lite vinäger


Jag blandade den i lite majonäs och naturell yogurt.

söndag 20 oktober 2013

Rädsla eller kärlek?

Sä lätt jag har att hamna i rädsla. 

Rädslan för att göra fel.
Rädslan för att skada.
Rädslan för att vara sjuk.
Rädslan för att inte vara nog.

Gäller det även dig?

Lika lätt är det att vara i kärlek och tillit.

Då litar jag på att jag alltid gör det som är bäst just nu.
Då ÄR jag.
Tacksamt litar jag till att min kropp är i balans. 





lördag 19 oktober 2013

Ljuvlig dag

Solen skiner fortfarande och det är en ljum vind. Jag har just ätit en tidig middag (för att vara i Spanien) och njuter av en kopp kaffe på altanen. T om med en mandelkaka som jag köpte på marknaden. För visst kan jag vara nyttig men ibland är det gott med en kaka även om den innehåller lite socker.

Resten av dagen har varit fylld med godsaker! Grönt till lunch och middag samt havregrynsgröt med bärpulver och mandelmjölk i morse.

Magen mår nog gott utan kött. Säkert ger det effekt på resten av kroppen om ett tag:)

Här syns Teide till vänster om den bredaste bergstoppen.

fredag 18 oktober 2013

Ayurveda

Ayurveda är världens äldsta hälsovetenskap. Allt på jorden sägs vara sammansatt av tre element: Vata - luft, Pitta - eld, Kapha - jord. Man bör varje dag få i sig av de tre elementet för att fortsätta vara frisk.

Janesh Vaidya säger i sin bok; "Maten är min medicin", att människan blir försurad av att vara köttätare. Och att det i sin tur leder till att skelettet avger kalcium för att neutralisera syranivån i blodet. "Under åren skapar detta obalanser i nivåerna av röda och vita blodkroppar och försvagar skelettet på grund av kalciumläckage." (JV)

Som att tanka en dieselbil med vanlig bensin.

Jag tycker att det är intressant.

Men boken handlar ju inte bara om att äta kött eller inte. Den innehåller förklaringar av ayurveda och recept som är anpassade efter de tre doshorna. 

torsdag 17 oktober 2013

Frekvensterapi

Frekvensterapi och blodanalys. Det är två metoder som kan läsa av hur du mår. Ola Johansson använder sig av båda och brukar snabbt få en bild av läget. Med sin frekvensapparat så kan han balansera kroppen. 

Jag har provat båda med gott resultat. Det är intressant hur mycket man kan få svar på. 

Kolla gärna på hans sida http://www.tft.se/

måndag 14 oktober 2013

Omelett med chèvre och spenat

 1 portion

En halv hackad lök eller en hel beroende på storlek och hur mycket du vill ha.
Lite hackad paprika
Ca 1/2 dl hackad fryst spenat 
Olja el smör att steka i
2-3 ägg
2-3 msk mjölk eller vatten
Salt och örtkrydda

Fräs grönsakerna. Vispa ägg m salt och vatten och häll detta över de nu stekta grönsakerna.

Låt det börja stelna och för in smet mot mitten så det lösa rinner ner på botten tills allt stelnat. Omeletten är klar att servera.





lördag 12 oktober 2013

Yoga

Först "sprang" min man fram och tillbaka ett par gånger till Mercadona, stor supermercado, för att fylla på vårt vattenförråd. Jag följde med sista gången och vi köpt kyckling till kvällen och en massa grönsaker. En flaska cava slank visst också med ;)

Vatten kommer ju ut kranen även här men är inte till för att drickas. Så det är ett evinnerligt släpande på 5 och 8 liters dunkar. Förra året upptäckte jag att det finns pumpar att skruva på. Superbra! Då slipper man ju lyfta dunken när man ska hälla upp!

Sen på väg till stranden, såg jag att det var öppet hus vid yogalokalen. Så jag gick in och var med på ett pass. Lugnt pass, sa Ana. Och lugnt var det. Bra andningsövningar och annat som jag inte vet namnet på. Visst fick jag lite ont och var stel men det kändes ändå bra. 90 minuter gick fort.

Efteråt promenerade jag till stranden och vi åt en lätt lunch och solade en stund. Men jag blev fruktansvärt trött och vi tog oss hem i sakta mak. Väl hemma så slocknade jag direkt på soffan. Vaknade efter ett par timmar, helt vimmelkantig. 

Så då kan man ju undra om det var spänningar som släppte och kroppen ville vila eller om det ändå blev för tufft med yogan....hm?! Jag tänker testa igen. Och då går jag direkt hem och vilar när passet är slut.

Meningen är ju att jag ska träna mer den här vintern. Gärna yoga. Så inte ger jag upp så lätt!


fredag 11 oktober 2013

Teneriffa igen!

Nu har vi varit här sen i söndags och börjar acklimatisera oss. Snart åker min man hem för att jobba men han har bra arbetstider så han kommer ner om ett par veckor igen :)

Vi går och går. Både för motionen och för att ta oss dit vi ska. Stranden: 600 m. Supermarket:50-500 m. Centrum: 1,2 km. Så det blir några km per dag, om vi vill.

Jag som för två år sen knappt tog mig 100 m på slät mark! Värmen gör sitt för kroppen blir mjukare. Men det går lättare i år än i fjol då jag kom hit.

Jag tror fortfarande att det är av betydelse hur jag äter. Just nu så undviker jag kött. Allt som går på 4 ben; gris, ko, vilt, får... Så en och annan kyckling och lite fisk blir det. Testar mig fram. För enligt både ayurveda och blodgruppskosten så ska jag undvika kött. Jag ger det en månad, minst.

Ikväll ska vi käka ute, alltså inte bara ute på altanen, utan på en favvo restaurang: Abordo. Ett litet, mysigt ställe med levande musik. Väldigt levande! 4 kanarier varav en kastratsångare. Första gången var det inte det bästa vi hört men det är nåt i stämningen där som bara är så härligt!

Jag har som plan att göra mer inlägg om både blodgrupp och ayurveda. Förmiddagarna är sköna att tillbringa på altanen och då kan jag skriva :) 

Måla mycket vill jag också. Inte bara ligga på stranden. Hoppas kunna ha en och annan kurs också!

Hör av dig om du är på Teneriffa el om du vill komma ner på kurs!

Glutenfri broccolipaj

Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök.  Det blev även lit...