måndag 21 oktober 2013

Stress eller inte?

Igår sa min skotska granne, som är bofast på ön, "Work and work, all the time". Och senare på kvällen sa någon att det gäller att hitta vanliga rutiner även när man bor här.

Jag har tänkt en del på det idag.

När man åker på semester till ett varmt land så vill man, ofta, inget hellre än att koppla av och kanske ligga på stranden eller göra andra semestriga (kul ord) saker. Och så var det nästan hela förra vintern då jag var här på Teneriffa. Jag ville ta vara på all sol och värme som bara gick.

I år är jag mer avslappnad och kan gärna vara hemma halva eller hela dagen. Pyssla på med lite av varje och sitta i solen ibland. Värmen finns ju hela vintern. Skönt! 

Däremot undrar jag över skotskans kommentar. Jag tänker att vi verkligen har val men ofta glömmer bort det. Det är också upp till oss vad vi kallar jobb. Hur vi säger till oss själva. För visst är det skillnad. Känn på de här:

"Jobb och jobb hela tiden"
"Jag är glad över mitt jobb"
"Jag har så mycket tid"
"Jag gör vad jag vill på min lediga tid"
"Jag är så stressad" 

Osv...

Vi har val. Även när något trist händer så menar jag att vi kan välja hur vi ser på det. Inte lätt alla gånger och det är viktigt att alla känslor får plats. Jag försöker hå ner i mitt centrum i kroppen och stanna till. Ofta hittar jag ett nytt sätt att se på situationen. 

Nu ska jag testa pajen som just kom ur ugnen! Återkommer med resultat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...