torsdag 24 oktober 2013

Blodgrupp A - lite om den ;)

Jag hade tänkt att jag skulle sammanfatta lite om blodgrupperna. Men jag inser att det är för stort och jag har för dåligt tålamod... Just nu i alla fall. Jag vill ju verkligen att det ska bli rätt och inget svammel från mig.

Det finns bra info på www.dadamo.com som är på engelska. Dr D'Adamo har flera bestsellers.

Jag använder det som en vägledning och utesluter de födoämnen som är sämst för mig som är A.

T ex kött, skaldjur och komjölksprodukter. Äter mer av de välgörande t ex lax, spenat, getost, många frukter och grönsaker, råg och havre. Sedan finns det ett stort antal som är neutrala.

Så här skriver Dr D'Adamo:
A har en naturligt hög nivå av stresshormnonet cortisol och producerar mer under stress. Cortisol utsöndras i 24-timmars schema. Starkast på morgonen mellan 6 och 8 och minskar sedan under dagen. Extra stress kan skapa t ex; avbruten sömn, hjärndimma, förtjockat blod, muskelförlust och fetma. I extrema fall kan stress ge mer allvarliga symtom som t ex; hypothyroidism, insulinresistens och tvångssyndrom. För att hjälpa till att balansera cortisolnivåerna rekommenderar Dr D'Adamo begränsning av socker, koffein och alkohol. Hoppa ej över måltider, speciellt inte frukost. Ät mindre och oftare. Det hjälper till att balansera blodsockernivåerna. Han påpekar också att följande faktorer kan öka cortisolnivåerna och mental utmattning. Så om du är A så försök att minska på de tillfällen då du utsätter dig för:

Folksamlingar
Höga ljud
Negativa känslor
Rökning
Starka dofter och parfymer
För mycket socker och stärkelserik mat
Överarbete
Våldsamma filmer och TV scener
Sömnbrist

Utöver att träna, hantera stress och äta rätt så finns det några nycklar till ett hälsosamt liv enligt Dr D'Adamo:

Odla din kreativitet och uttryck dig!
Följ dina dagliga rutiner
Gå till sängs senast kl 23.00, sov minst 8 timmar/natt. Ligg inte och dröna i sängen utan ta dig upp när du vaknar och kom igång med dagen!
Ta minst två 20 minuters pauser under arbetsdagarna. Stretcha, ta en promenad, djupandas eller meditera.
Hoppa inte över måltider! 
Ät mer protein i början av dagen, mindre i slutet.
Ät inte när du är orolig eller stressad.
Ät mindre men fler måltider.
Gör 30-45 min avkopplande övningar, minst tre gånger per vecka.
Boka in regelbundna kontroller av hjärta och cancer.
Tugga alltid maten grundligt för att öka matsmältningen. Låg produktion av saltsyra gör matsmältningen svår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glutenfri broccolipaj

Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök.  Det blev även lit...