fredag 13 april 2012

Blåkveite

Här i Piteå så är inte utbudet av färsk fisk så värst stort. Lax, strömming, spätta, forell och kanske nå't mer. Idag hittade jag dock blåkveite och det var en glad överraskning, så otroligt god!

Jag var så hungrig så jag glömde ta kort...

Men jag har lärt mig ett nytt kock-ord idag; blondera = "Steka lätt i lite fett så att råvaran mjuknar eller får aningen färg". Det är nog vad jag ofast gör när jag steker.

Nu gjorde jag en sallad på avokado, äpple, gurka och röd lök. Klippte över timjan, persilja och basilika.

Blonderade ca 200 g blåkveite i ghee på svag värme. Salt och peppar på fisken. I samma stekpanna la jag lite röd lök, 1 klyfta pressad vitlök och timjan. När fisken var nästan klar så hällde jag på 1 tsk rå äppelcidervinäger och ca ½ dl vatten. Lät det puttra lite kort och la sen upp fisken och hällde skyn över salladen.

Det här räckte till 1 portion.

Jagär medveten om att den inte finns med på listan med mat under Fas 1 el 2. Just att den var färsk får uppväga att det är "fel" fisk ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...