onsdag 20 juni 2012

Nyttiga chokladbollar - utan socker/sötningsmedel

Jag kikar lite på Rawfood och blir mer och mer intresserad. Det finns en uppsjö av hemsidor med en massa mums! Eftersom jag inte mår så bra på kall mat så är det, just nu, inte optimalt med den kosten. Däremot så är det så häftigt med desserter och kakor! Jag är inne på andra varianten av chokladbollar nu och den här blev bra. Jag hade inte raw kakao o dyl utan använde vanligt - så de är inte helt raw. Men tusan så nyttiga ändå!

Går även bra utan mandel och nötter. Då tar jag bara havregryn! Och ghee eller smör istället för kokosolja.

Det är inga exakta mått för jag höftade lite under tiden jag lagade.

Söta chokladbollar utan socker el sötningsmedel

1 dl sötmandel/hasselnötter/andra nötter
1 dl osaltade cashewnötter
1-2 msk kokosolja (så'n där nyttig som man köper på burk - ej kokosfett i paket)
½ dl varmt vatten
1-2 tsk Bambukaffe el vanligt kaffe (valfritt)
2-3 msk kakao
1 dl dadelsmör
½ tsk vanilj
ca 2 dl havregryn
kokos att rulla i

Gör först dadelsmöret (se nedan).
Mixa mandel och nötter ganska fint. Smält kokosoljan i det varma vattnet och tillsätt kaffet. Ta med 2 skedar lite smet och rulla det i kokos - sen kan du rulla med händerna för att få dem rundare om du vill.

Dadelsmör

10-15 färska dadlar
ca 1 dl vatten

Mixas till en mjuk slät konsistens. Kan förvaras i kyl och användas till sötning el som marmelad t ex.



1 kommentar:

  1. Jag ser att många hittar dessa chokladbollar :) Det skulle vara kul att höra vad ni tycker! Ändrar ni på nå't?

    SvaraRadera

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...