måndag 12 november 2012

Pilgrimsfärd med bil

Jag är på en pilgrimsfärd. Pilgrim kommer från latinets pelegrinus=främling och det är nog så jag känner mig då jag reser från plats till plats. På väg till en plats där jag vill stanna en månad eller mer. Kanske komma tillbaka ett annat år då vintern känns kall och hård.

Så var i alla fall tanken då jag lämnade Sverige för en vecka sedan. Oj, det känns som en lång vecka! Massor av intryck! Jag har inte vandrat (inte bara i alla fall) utan haft en hyrbil som så snällt tagit mig framåt och ibland bakåt!

5 nov landade jag i Alicante och sen sov jag första natten i Guardamar del Golfo. På ett litet hotell mitt i den hyfsat lilla staden. På kvällen gick jag ner på strandpromenaden och åt kycklingfilé. Enkelt men vällagat. Inga krusiduller. Det var inte många människor ute men kändes i alla fall tryggt att gå hemåt och komma i säng tidigt. Frukosten var ingen hit.
La Manga
Sen åkte jag söderut och kollade in La Marina, Torrevieja och speciellt La Manga vid Mar Menor. Regnet öste ner och alla männsikor satt nog inomhus för det var väldigt tomt överallt. Men de har en förbryllande vana; de drar ned vita metalljalusier för fönster och balkongdörrar. Allt ser öde ut. Som tomma städer!

Tydligen är syftet skydd för sol, vind, insyn och inbrott. Det senare verkar vanligt i dessa trakter...

Otroligt många hus är byggda för turister som kommer året om men mest sommartid.

Jag blev inte direkt förtjust i det jag såg och åkte vidare för att på natten sova i Mazarron. Det var den första mysiga staden där jag bodde upper på en höjd och hade fin utsikt över havet. Tyvärr regnade det fortfarande så något dopp i poolen fanns inte med. MEn jag fann en konstbutik där jag inskaffade lite nya akvarellfärger och en stor pensel. Det är mycket bättre priser hr än hemma.

Jag kom i kontakt med en härlig kvinna från England och vi åt en go middag tillsammans. T om ett glas cava unnade vi oss!

På morgonen mediterade jag på balkongen och njöt av livet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...