måndag 17 augusti 2015

Släpp taget-meditation


Meditation för att släppa taget och vara i medveten kontakt med din essens


Börja med att ta flera långa, djupa andetag ända ner i magen. In genom näsan och ut genom näsan med stängd mun.

Slappna av i hela kroppen med början nere i fötterna och benen. Låt avslappningen sprida sig uppåt i kroppen...höfterna och ryggen. Ta djupa andetag och slappna av mer och mer för varje utandning.
Slappna av i skuldrorna...axlarna...armarna och händerna.
Tag djupa andetag.
Slappna av i nacken...hårbotten...öronen...ögonen...käkarna och tungan. Hela skallen får vila.
Andas djupt och lugnt.
Slappna av i halsen...bröstkorgen och magen. Låt andning mer och mer sköta sig själv.
Rikta ett tack till din kropp för att den omsluter din själ.

Föreställ dig nu en lägereld. En lägereld som består av ljus och kärlek. Du känner dig trygg vid din lägereld. 

Känn efter om något stör dig. Kanske har du en smärta eller tankar som snurrar. Tänk dig att du lägger det i en säck som du ger till elden. Elden av ljus och kärlek.

Tacka dig själv för att du släpper taget.

Fokusera nu på en punkt en bit ovanför naveln och ända in mot ryggraden. Tillåt energin som finns här att utvidga sig och sprida sig utan att styra den. Allt sker i sin takt. Kanske ser du en färg eller upplever ett frö som gror och växer för att sprida sig i kroppen. 

Sitt i stillhet och tacksamhet en stund.

Ta några djupa andetag och vakna till.

Du kan göra meditationen varje dag eller så ofta du vill. När du vant dig så räcker några minuter för att landa och fokusera. 

Gör det gärna till en daglig vana under en månad för att verkligen känna förändringen. 

Ha det gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glutenfri broccolipaj

Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök.  Det blev även lit...