måndag 7 september 2015

Höst, immunförsvar, homeopatmedel och infraröd lampa!


Hösten är här och det är lättare att dra på sig en förkylning. Det är förstås olika vad vi är känsliga för men för mig är det kyla och det behövs inte mycket innan näsan rinner eller det killar i halsen. När jag var liten så sa min mamma när jag blev förkyld; "Har du druckit kallvatten nu igen?" Då blev jag bara sur trots att det var så sant men det var jobbigt att vara så känslig så att t om mattanterna i skolan fick lov att ställa fram mjölktetran ur kylen så att den var ljummen till lunchen då jag skulle dricka den. Usch! Den smakade papp!

Idag vet jag att det bara är så. Jag är känslig för kyla. Nu skäms jag inte längre då jag ber om rumstempererad dryck eller en kopp thé. Även till maten.

En sjal i väskan är också alltid bra att ha! Gärna i tunn, skön ull.



Under hela hösten och vintern samt speciellt då jag känner första symptomen så tar jag till några knep. Bl a:
- Varm mat, mycket grytor med grönsaker/rotfrukter och minskar/utesluter sallad (tar för mycket energi att smälta).
 - Fotbad med rosmarin eller kamomill
- Thé med kamomill, citron eller ibland ingefära
- Äter några teskedar honung per dag - obs! ej i hett vatten
- C-vitamin, gärna Holistic syraneutral i pulverform
- Homeopatmedel: Dr Reckeweg R6, Oscillococcinum eller dyl

- Masserar öronen
- Skippar socker helt! Annars är jag väldigt sparsam.
- Använder infraröd lampa och värmer upp bl a ansikte, hals, rygg och ev fötterna. Finns t ex här:
Conrad Jag har bara en liten men det vore underbart med den som står på golvet. Jag hade tidigare en infraröd bastu, då vi bodde i hus.
- Vilar extra mycket

Hur gör du?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...