söndag 15 juli 2018

Glutenfri broccolipaj

  • Igår gjorde jag en paj som blev så himla god. Vi åt den med en sallad på gröna blad, gurka från balkongen och rödlök. 
  • Det blev även lite över till matlåda.
  • Pajskal:
  • 2 dl glutenfria havregryn 
  • ca 3 dl glutenfritt mjöl 
  • (jag hade 1/2 dl majsmjöl, 1 1/2 dl emmervete som innehåller endast lite gluten så använd ej om du är glutenintolerant! och 1 dl glutenfritt havremjöl)
  • 150 g smält smör
  • 1 dl kesella/yoghurt

Blanda samman snabbt och tryck ut i pajform ca 28 cm. Det blev lite pajdeg över så jag gjorde en tunn minipaj också med bara tomat och äggblandning. 
Grädda i ugn 250 grader ca 10-15 min. Sänk värmen till 200 grader innan du gräddar pajen med fyllningen.

  • Fyllning:
  • 1 bukett broccoli
  • 1 dl zucchini
  • 1 stor tomat
  • 3 ägg
  • 2 dl grädde
  • ev 1/2 dl vatten
  • 2 dl riven ost
  • svartpeppar
  • salt

Jag förvällde broccoli och zucchini, skivade tomaten, vispade samman ägg och grädde. Rev ost som åkte i äggblandningen. Kryddade med mejram, en klyfta pressad vitlök och smakade av med salt och peppar.
När pajskalet var förgräddad fördelade jag broccoli och zucchini och hällde på äggblandningen. Garnerade med tomat. 
Gräddade i 200 grader ca 20-30 min. 
  •  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...