söndag 21 september 2014

Släpp in livet!

Ibland stoppar vi livets flöde. Till en början kanske vi inte ens märker det för det mest flyter på som vanligt. Men så börjar det liksom gnissla. Det går inte så lätt längre. Så har det varit för mig ett tag.

Jag öste nog på för mycket. Kramade ur allt. Satte kranen på för högt tryck. Eller hur jag nu ska uttrycka det. Sen insåg jag inte att det tog slut. Kranen droppade bara. 

Jag är grymt bra på att inte fatta, speciellt när det gäller mig själv. 

Så här var jag nu. Med nästan all energi tömd. Igen.

Vissa känslor fick mer plats; bitterhet, ilska, besvikelse, missunnsamhet...
Andra fick mindre; kärlek, förståelse, tacksamhet, glädje...

Det kan vara olika händelser/tankar som skapar stopp i flödet. Egen eller andras sjukdom/arbetslöshet/flytt/förändring t ex. Jag tror att vi med våra tankar runt dessa händelser kan skapa flöde eller stopp. 

Att bli uppsagd från ett arbete kan ju betyda att ekonomin blir sämre. Eller blir den bättre? Är det en ny möjlighet eller är jag värdelös? Kanske betyder det att flödet inte längre fanns på den gamla arbetsplatsen?! Dags för nytt och bättre!

Sjukdom är ju också ett stopp i flödet av livsenergi. Stagnation. Jag känner hur min kropp blir mer stel och andningen blir dålig. Sjuk-dom...inget kul ord. Obalans tycker jag låter bättre och ger en möjlighet till förändring.

Vi har flyttat till större lägenhet. Det ger oss mer utrymme och är väldigt skönt! Fast utrymme kan också vara lite skrämmande för vi ska skapa vår egen nya sfär som känns trygg. Det kan annars vara lite otryggt utan gränser. 

Än så länge är väggarna tomma. En enda tavla har jag satt upp. Var sak har sin tid.

Inatt har jag förstått. Det är dags att låta livet flöda igen och jag vet att det är ett val. En sån innerlig tur att jag dessutom vet några sätt att fylla på! Meditera, måla, vara i naturen, vara med ..., visa kärlek, äta bra, röra mig lagom mycket, närande tankar, osv. Och att komma ihåg att det tar lite tid att få full kraft igen. Men den finns där, alltid ;)

Kram till er alla! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...