onsdag 16 september 2015

Må gott!

Försök att inte krångla till det så mycket när du vill må bättre. Gör det så enkelt som möjligt så går det lättare. Tänk framförallt på att lägga till bra saker så försvinner det onyttiga av sig självt. Ge det tid! Tack vare att jag minskade och sen tog bort sockret så tycker jag nu att det är äckligt sött efter en kaka eller ett par chokladbitar, när jag nån gång äter det.

Ibland vet vi inte vad som är bra så då får vi helt enkelt prova oss fram för det är inte självklart att bara för att "Kajsa" mår bra av yoga eller att äta chiafrön så passar det dig. Jag själv t ex tål inte chia. Ge dig hän, våga prova och kom ihåg att det är ditt eget val. Du är din kropps VD.


Så vad vill du ge din kropp? 
Vi säger ibland att vi unnar oss och oftast menar vi då chips, godis, alkohol och ett överflöd av mat. Efter en period av LID- lyme inflammation diet - så åkte vi bort över helgen och jag skulle unna mig. Jo, hoppsan! Det var ingen mysig upplevelse. Så här i efterhand så ser jag att jag kunde myst på lite lagom. Men jag förstod att "unna sig" betyder att vara snäll mot sig själv och ge sig det som är allra bäst. Just för mig. Så hädanefter tar jag kanske en eller två kakor inte alla sorter, väljer det som är bäst av det som erbjuds och tar matsmältnigsenzymer så att jag klarar det som är mindre bra och ej är lätt att undvika. Då unnar jag mig att MÅ GOTT!

Några små tips:

  • Lägg till det som är nyttigt t ex bär, mer grönsaker eller färskpressade juicer. Speciellt på de tidpunkter som du skulle ätit annat. Som på kvällen framför TV:n.
  • Börja dagen med att dricka ljummet vatten.
  • Lägg till en bra vana t ex promenad, yoga el annan träning.
  • Meditera - korta stunder då du djupandas. 
  • Var snäll med dig själv
Som sagt gör det enkelt. En sak i taget! Ha en fin dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...