fredag 9 oktober 2015

Fredagsmys - Soppa med grönkål och morot

Fredagsmys kan man ha på många sätt. Ikväll är jag själv hemma och satsar på en mysig kväll med mina färger och en stoooor målarduk! Men först ska jag njuta av en soppa med nyttig grönkål, morötter och lök.

2 portioner

1 stor morot
3-4 blad grönkål
Ca 10 cm purjolök
1 hackad vitlöksklyfta
1 tomat
Ev lite färsk fänkål
1-2 tsk buljong
1/2 l vatten
Salt
Lite torkad libbsticka 
Ev 1/2 dl grädde

Grovhacka allt och fräs i lite smör. Häll på vatten, lägg i buljong och kryddor. Låt koka 20-30 min. Mixa soppan slät. Häll ev i grädde om du vill. Smaka av. Här är soppan garnerad med fänkålsdill. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...