lördag 10 oktober 2015

Hirsbiffar med morot och lök

Jag vill helst äta så mycket vegetarisk som möjligt och det går ganska bra men jag har inte riktigt lärt mig att variera så mycket. Jag fick tips på hirsbiffar och idag gjorde jag en variant på dem. De blev riktigt smarriga!

1,5 dl hirs 
3 dl vatten
1/2 tsk salt
Skölj hirsen i varmt vatten. Koka den i ca 5 min. Häll av vattnet och låt den rinna av i en sil.

1 finriven morot
1 finhackad liten lök
1ägg
Örtsalt
Svartpeppar
1 tsk paprikapulver
Lite riven muskot
1/2 dl bovetemjöl

Blanda allt med hirsen och forma biffar med två skedar eller klicka ut och platta till dem direkt i stekpannan. Stek i smör eller olja. 

Tomater - jag tog några körsbärstomater 
Salt
Timjan

När biffarna är stekta så lägg hackade tomater i pannan och låt dem bli varma innan du häller på ca 1/2 dl vatten och låter allt koka ihop snabbt medans du kryddar. Ringla lite honung över dem precis innan du lägger upp på tallriken.

Jag åt med kokt sötpotatis och lite kokt fänkål, mjölksyrade saltgurka och ärtor.

Passade mina smaklökar fint även om det inte är det vackraste jag serverat...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...