onsdag 9 maj 2012

Grönsakswok med räkor

En snabb wok som enligt mig blev helt makalöst god! Men så älskar jag koriander och vitlök också! Jag tål inte starka kryddor just nu, så tillsätt t ex chili eller peppar om du vill.

2 portioner

2 morötter
10 cm purjolök
3-5 vitlöksklyftor (spara en som pressas i på slutet)
3-5 champinjoner
1 stjälk bladselleri
ca 10 sockerärtor
10 cm gurka
saften av ½ citron
1 tsk honung
havssalt
färsk korianderfärsk basilika



Grönsakswok - på bilden med räkor
Skala morötterna och skär grönsakerna i lagom stora bitar så att de blir klara samtidigt. Börja med att woka morötter, champinjoner, lök och bladselleri. Tillsätt sockerärtor och gurka. Salta och tillsätt citronsaft. När allt är klart så smaksätt med honung, pressad vitlök och örter.
Ev kan 200-400 g skalade räkor tillsättas då allt är klart, så att de bara blir varma.


Om du inte är i fas 4 så bör du använda annat än räkor. Jag hade kokta risnudlar till bara för att jag inte hann koka råris. Men jag åt bara en tredjedel av de nudlar jag lagt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...