söndag 19 augusti 2012

Sötpotatissoppa med majs och basilikaolja

Den här soppan serverade jag som liten förrätt vid vår kräftskiva i år. Jag hällde upp ca 1½ dl i plastglas och ringlade över basilikaoljan. Den gulorangea soppan med en illgrön topping doftar gott, är mjuk och sötsyrlig samt har en aning hetta.

Tyvärr tog jag inget kort men jag gör den förmodligen snart igen - för den var god - så då lägger jag in en bild här.

Sötpotatissoppa med majs och basilikaolja

ca 4 portioner

1 stor sötpotatis - skalad och skuren i bitar
1 dl majskorn
1 gul lök el schalottenlök - hackad
1-2 hackade viklöksklyftor - hackad
1 liten hackad, röd chili el sambal oelek efter smak
1 dl vitt vin
 1 tsk Herbamare örtbuljong el annan grönsaksbuljong
vatten
salt
1 burk kokosmjölk
kokosolja el ghee
valfri örtkrydda - jag använde timjan

Fräs lök och vitlök i lite kokosolja el ghee. Häll på vinet och låt det koka ner till hälften. Tillsätt sedan sötpotatis, majs, vitlök, vatten (så mycket så att grönsakerna täcks), chili och salt. Koka ca 10 min el tills sötpotatisen är mjuk. Mixa allt och passera soppan genom durkslag så att soppan blir slät och mjuk. Speciellt viktigt om du vill servera den i ett glas på buffé.

Häll tillbaka i kastrullen, häll på kokosmjölk och ev vatten till lagom konsistens. Smaka av och tillsätt ev pressad vitlök, salt och örtkrydda.

BASILIKAOLJA

Mixa några färska basilikablad med olivolja. Smaka av med en gnutta salt. Klart!


Då du hällt upp soppan så ringlar du lite basilikaolja på ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...